Operatie Waarheid

Al een aantal jaar wilde ik Eliécer Ávila een aantal vragen stellen. Sinds ik hem voor de eerste keer hoorde spreken en presenteren in januari 2008 was ik geneigd om hem te vragen wat het betekende om een echt lid van Operatie Waarheid te zijn en welke rol een websoldaat daarin speelde. Maar de tijd verstreek, gebeurtenissen volgden elkaar op, moeilijkheden bleven bestaan en pas in augustus van het vorige jaar hadden we de kans om elkaar over dit onderwerp te spreken. Wat hij me vertelde oversteeg mijn verwachtingen en bevestigde mijn angsten dat de ideologische strijd zich voor een groot deel verplaatst heeft naar de cyberspace. Zo werden alle theorieën over online provocateurs werkend vanuit de burelen van de Staatsveiligheid, de hackers in olijfgroene uniformen en de nepbloggers bevestigd in dit ene interview. Zij hebben als enige doel de aandacht af te leiden.

Vastgeplakt aan het toetsenbord en aan het scherm, met een vooraf vastgesteld script, laten onze cybercops een makkelijke te detecteren spoor achter. Hun voornaamste strategie is niet het weerleggen van argumenten of het tegenspreken van ideeën, maar het denigreren en het zwart maken van burgers die zich kritisch uitlaten over het systeem.  Met het “Shoot the Messenger”  blijft men zich richten op wie er wat zegt en niet op wat er wordt gezegd. Ieder woord dat Eliécer me vertelde lijkt significant veel op hetgeen mij de afgelopen zes jaar is overkomen sinds ik begon met Generación Y. Soms dacht ik dat het delirische paranoia van mijn brein was – ik geef het toe – maar nu heb ik geen twijfel meer: de Cubaanse autoriteiten besteden duizenden uren en duizelingwekkende bedragen per jaar aan het internet om vredelievende burgers te bestrijden die enkel hun mening willen uiten.

Waarschijnlijk worden deze regels ook gelezen door de nieuwe milities van Operatie Waarheid en daarom zou ik graag van de gelegenheid gebruik maken om ze het volgende bericht te sturen: “Ik weet dat jullie er zijn, jullie kunnen het zelfs niet verbergen dat jullie er zijn. Het werk dat jullie doen is ook repressief werk, het is een vorm van het beperken van de vrijheid van de Cubanen. In plaats van anderen het zwijgen op te leggen, zouden jullie je idealen galant moeten verdedigen en je niet moeten verstoppen achter pseudoniemen en technologische superioriteit.  Als jullie werkelijk geloven in wat jullie preken, zouden jullie je niet hoeven te verlagen tot de verachtelijke methodes om deze idealen te uiten. Overweldig mensen niet, maar overtuig ze. Jullie moeten niet proberen het verschil uit te bannen, het zou beter zijn als jullie leren met het verschil te leven.

P.S. Mijn excuses voor het ontbreken van het geluid tijdens het interview, dit is grotendeels te wijten aan de technologische achterstand die we hebben. Daarom bedank ik iedereen op voorhand die me kan helpen met het ‘schoonmaken’ van de audio en met het plaatsen van ondertiteling.

Geef een reactie

