Flan de coco

Ik heb Cuba buiten Cuba gevonden“, vertelde ik een paar dagen geleden aan een vriend. Hij moest lachen om mijn woordspeling en dacht dat ik probeerde literair te klinken. Maar nee. In Brazilië gaf een geëmotioneerde vrouw van in de zeventig mij een speldje met La Virgen de la Caridad del Cobre. “Ik ben niet terug geweest, sinds ik in 1964 vertrok”, vertelde ze me terwijl ze het kleine sieraad gaf dat nog van haar moeder was geweest. Tijdens mijn verblijf in Praag leek een groep daar gesettelde landgenoten beter op de hoogte van wat er in ons land gaande is dan velen die – in ons land – verzanden in apathie. Tussen de hoge gebouwen in New York nodigde een familie me thuis uit, waar de oma een flan de coco maakte naar traditioneel Cubaans recept, dat op ons eiland zoveel minder wordt bereid door de schaarste en de tekorten.

Onze diaspora, onze ballingschap onderhoudt Cuba buiten Cuba. Samen met hun koffers en het verdriet over de afstand hebben ze delen van de nationale geschiedenis bewaard die uit de boeken gewist zijn waarmee verschillende generaties zijn opgeleid, of beter gezegd: middelmatig opgeleid. Ik herontdek mijn eigen vaderland in elk van deze over de wereld verspreide Cubanen. Als ik naga wat er echt van hen geworden is, in tegenstelling tot dat wat de officiële propaganda me over hen verteld heeft, voel ik een enorm verdriet voor mijn land. Verdriet over al dat menselijk vermogen dat we verloren hebben, over al dat talent dat zich buiten onze grenzen moest ontplooien en over al die zaadjes die in andere landen moesten ontkiemen. Hoe is het mogelijk dat wij toestaan dat één ideologie, één partij, één man de ‘heilige’ macht menen te hebben om te bepalen wie de naam “Cubaan” kan dragen en wie niet?

Nu heb ik het bewijs dat ze mij hebben voorgelogen, ons hebben voorgelogen. Niemand heeft het me hoeven zeggen, ik heb het zelf gezien in al het Cuba dat er buiten Cuba is, in dat enorme land dat zij voor ons hebben beschermd.

Geef een reactie

