Lesgeven met humor

1385492592_espabilao

Espabilao, het laatste product van het team van Quimbumbia

Ik had een heftige discussie met een vriend over de al dan aanwezige genialiteit van een bepaald politiek persoon. Hij hield vol dat het kunnen reproduceren van lange tekstgedeelten, het kunnen opdreunen van data en namen van historische figuren een bewijs waren van zijn briljante geest. Ik hield hem echter voor dat ik de politicus nog nooit had betrapt op een grap of een geslaagde poging tot ironie. Het ontbreekt hem aan gevoel voor humor – concludeerde ik – en humor is het kenmerk waaraan men een scherpe intellect herkent. Ik heb altijd geloofd dat anderen aan het lachen krijgen moeilijker is dan fanatisme aanwakkeren in  een menigte. Dat geldt niet alleen voor publieke figuren, maar ook in het onderwijs. Lesgeven op een leuke manier kan helpen om een connectie te maken met leerlingen. Over het algemeen herinneren wij ons de enthousiaste leerkrachten beter dan de dodelijk saaie en voorspelbare docenten.

Dit is ook het geval bij het nieuwste videospelletje Espabilao dat kennis overdraagt over veiligheid op het internet. De Cubaanse programmeursgroep Quimbumbia heeft dit uiterst instructieve amusement ter beschikking gesteld aan de bevolking op dit eiland. Het verhaal gaat over Pix, een robot die de persoonlijke data moet beschermen die zijn vriendelijke baas Ale overal op het web laat rondslingeren. De taken van de hoofdpersoon bestaan uit het sterker maken van wachtwoorden, tijdig de websites identificeren die priveinformatie zouden kunnen opvangen en het elimineren van risico’s van het surfen. Een verhaal gemaakt met humor en ondeugendheid, maar ook met jaren ervaring van internetdeskundigen, digitale activisten en gewone gebruikers. Doordachte leerstof met ogenschijnlijk ludieke opdrachten, maar die een zeer noodzakelijke en serieuze bedoeling hebben.

Na mijn ontdekking van het project Quimbumbia en zijn meest recente uitgave Espabilao, heb ik nu nog meer argumenten om mijn sceptische vriend te overtuigen. Zie je wel – zal ik hem zeggen – dat scherpte niet altijd zo saai ingehouden hoeft te zijn en onderwijs niet altijd zo verschrikkelijk slaapverwekkend. Waarschijnlijk zal hij retourneren met zijn voorbeelden van pompeuze sprekers en staatslieden die overlopen van statistieken. Echter, ik geef de voorkeur aan de het praktische idee van Pix… de les die vergezeld gaat met een lach en zich daardoor onuitwisbaar in ons geheugen nestelt. Humor, zo blijf ik van mening, is de kers op de taart van de menselijke geest, daarom hebben de middelmaat en de autoriteiten er geen enkel gevoel voor.

Geef een reactie

