Dankzij Bradbury, Čapek, Hurtado en Chaviano…

Van de dingen uit mijn kindertijd, is mijn collectie science fiction boeken een van mijn meest gekoesterde bezittingen. Die bladzijden vulden lange uren uit mijn leven en waren een – bewuste – vluchtweg naar andere en nieuwe werelden, weg van de vlakke realiteit. Mijn zus had een voorkeur voor verhalen over verre planeten, ruimtetuigen en buitenaardse beschavingen. Ik hield het bij mogelijke fantasieën, die me het gevoel gaven dat ze elk moment werkelijkheid konden worden: Reizen in de tijd, wetenschappers die de genetica manipulren en schepsels van gisteren die terug tot leven komen, waren mijn favorieten.

Dankzij Karel Čapek, Isaac Asimov, Daína Chaviano, Stanislaw Lem en Oscar Hurtado werd mijn pubertijd bevolkt door robots, humanoides, feeën, vliegende schotels en verre sterrenstelsels. In die jaren kwamen er heel wat compilaties van het genre op de markt op geel papier met strakke tipografie. Op ons boekenrek was er een ereplaats voor De Kronieken van Mars, Enfriamiento Rápido (Cubaanse compilatie van SF kortverhalen, met als titel het gelijknamige kortverhaal Quick Freeze van Robert Silverberg, vert.), De Roep van Cthulhu, de geniale korte verhalen van Ray Bradbury en de roman De Groothandelaren van de Ruimte. Deze teksten waren voor mij en mijn zus poorten naar een andere dimensie.

De 23e International Boekenbeurs van Havana trekt een groep SF auteurs aan. Bij de Cubanen is dat José Miguel Sánchez, Yoss en onder de buitenlandse genodigden is de Russische auteur Serguei Loekianenko. De belangrijkste titels van het laatste decennium van een genre dat nog steeds evolueert en lezers aantrekt zijn echter afwezig. De reden is het gebrek aan financiële middelen van de lokale uitgeverijen om auteursrechten te betalen aan buitelandse auteurs. Het genre wordt ook nog steeds onderschat en slaagt er niet om zich een vaste stek te verzekeren op de jaarlijkse uitgave en –promotiekalenders.

Maar zelfs dat kan de verbeelding niet stoppen. De drang naar iets dat verder gaat dan de logge realiteit zal ons (wij, de SF-fans) blijven motiveren.

Geef een reactie

