Waarom wil ik niet ‘verenigd’ zijn?

Het congres van de Federatie van Cubaanse Vrouwen eindigde een paar dagen geleden. Tijdens de sluiting sprak een man de laatste woorden uit. Maar dat was niet de enige, niet de laatste misrekening van een verstarde en door ideologie getekende organisatie. Na het beluisteren van de sessies in het Paleis van de Conventies, bevestig ik mijn besluit om niet verenigd te zijn. Waarom? Hier mijn redenen:

  • Ik verwerp de status van de ‘eeuwige presidente’ die men geeft aan de figuur Vilma Espin, want al dat gepronk met eeuwigheid van een functie is voor mij – op zijn minst – ridicuul;
  • Ik wil geen deel uitmaken van een vereniging waarvan de vlag een geüniformeerd individu laat zien. Zoals ik geen soldaat ben, zo zie ik mezelf niet gerepresenteerd in een burgerwachter met geweer;
  • Ik geloof niet in een vrouwelijke organisatie die als principes heeft: trouw aan een ideologie, aan een partij en aan een man;
  • Ik verdenk een deel van de 4 miljoen vrouwen die de FMC vormen ervan dat zij in haar rangen zijn opgenomen door puur automatisme, als een verplichte procedure voor hen die op een dag 14 worden;
  • Ik wantrouw een federatie die profiteert van het gebrek aan vrijheid van vereniging, die ons Cubanen verbiedt andere organisaties op te richten;
  • Ik ben me bewust van de dubbele moraal van de FMC, die zegt geweld tegen vrouwen te verwerpen, maar die nooit de ‘actos de repudio’ (verstotingsacties), waar de Damas de Blanco slachtoffer van zijn, hebben verworpen;
  • Ik taxeer het inefficiënte werk van een vereniging die in zijn 50-jarige bestaan niet heeft bereikt dat vrouwen machtsposities hebben waar ze echt beslissingen nemen die effect hebben op het land;
  • Ik ben er moe van dat men – in die vrouwencongressen – vrouwen reduceert tot wezens die zich zorgen maken om potten en pannen, vrijwilligsters die bereid zijn om hun kinderen te leveren als kanonnenvoer of stukken productief gereedschap, onbaatzuchtig, mooi en gehoorzaam.
  • Ik ben een vrouw van de 21e eeuw, ik schaam mij niet voor mijn eierstokken maar ben er trots op, en ik kan geen lid zijn van een organisatie de kracht van vrouwen tegenwerkt;

Natuurlijk, als het legaal zou zijn om je te aan te sluiten met een mening, affiniteiten, sekse en zoveel andere raakvlakken, dan zou ik met mijn progesteron en mijn eisen in een echte vrouwenfederatie zijn.

Geef een reactie

