14ymedio

Gisteren was ik in discussie met een vriend over het belang van de journalistiek van de actuele Cubaanse situatie. Hij probeerde mij te overtuigen om zijn oppositiepartij in te voeren, ik herinnerde hem eraan dat een journalist geen actief lid van een politieke partij zou moeten zijn. Het was een hartelijk gesprek vol met grappen, maar duidelijk moet zijn welke positie moet wordt aangenomen door een verslaggever versus politicus.

Nu ben ik hier, ik herinner mij het gesprek van een paar uur geleden, plaats het  in mijn persoonlijke blog, het gezicht en naam van een gezamenlijke droom. Een medium waarvan wij hopen dat het ondersteunt en begeleidt naar de noodzakelijke overgang die er zal komen in ons land. Een ruimte om te vertellen van een realiteit waar mensen zijn zoals mijn vriend, maar ook andere mensen die het huidige systeem toejuichen, uit overtuiging, opportunisme of angst. Een ruimte om Cuba te vertellen vanuit Cuba.

Het zal een moeilijke weg zijn. In de afgelopen weken hebben we een voorbeeld gezien van de manier waarop de officiële propaganda  dit medium zal demoniseren. In feite  hebben verschillende personen van onze werkgroep de eerste waarschuwingen van de Staatsveiligheid al ontvangen. We hebben echter niets wat ons in verlegenheid kan brengen. 14ymedio is er gekomen en heeft niets te verbergen. Informatie wat betreft de richtlijnen van de uitgever, ethische en financiële verplichtingen, zal beschikbaar zijn op onze website die live zal gaan op 21 mei. Hoewel we hadden gehoopt dat het vandaag zou werken, moet ik toegeven dat de technologie soms zeer grillig is.

Voor diegene die zich afvragen, waarom deze vreemde en eigenaardige naam? Het is een feit dat het medium het daglicht heeft gezien op de veertiende verdieping, en in het jaar 2014 (een veertiende jaar). Daarnaast bevat het de “Y” die mij al die jaren heeft begeleid en het woord “media” met al zijn journalistieke connotaties. We wilden vermijden dat de naam Cuba in onze rubriek voorkwam en in plaats daarvan hebben we gekozen voor de meest universele code: een numerieke code. Het ontbreekt er nu alleen nog aan of dat u er plezier aan beleeft, het debatten genereert en het u informatie geeft.

Bij voorbaat dank!

Geef een reactie

