Lessen van Lope De Vega

Memoria-flash

Een vriend van me die voor de eerste keer Cuba bezocht vroeg me waarom de regering er niet in slaagde om het eind te maken aan het zogenaamde ‘pakket’ van digitale audiovisuele bestanden dat illegaal van persoon to persoon wordt doorgegeven. “Je moet er toch achter kunnen komen wie het maakt en verdeelt”, zei de jongeman. Ik herinnerde hem aan “Fuenteovejuna”, het klassieke toneelstuk van Lope de Vega. In drie bedrijven vertelt de vermaarde Spaanse dramaturg hoe een dorp zich verzet tegen het machtsmisbruik van de gezagsdrager. De bewoners van Fuenteovejuna verenigen zich tegen zoveel onrecht en eisen allemaal samen de verantwoordelijkheid op voor de dood van de lokale onderdrukker. “Wie heeft de Kommandant vermoord? Fuenteovejuna, edelachtbare”. Dat is wat we geleerd hebben van het theater van de Gouden Eeuw. In de praktijk betekent dat – op zijn minst – de compilatie en distributie van programma’s, documentaires en ander digitaal materiaal.

Mijn vriend luisterde met ongeloof, dus gaf ik hem een concreet voorbeeld. Enkele maanden geleden reisde ik naar Spanje voor een technologiecongres. Zoals gebruikelijk in een land waar heel wat schaarste is, vroegen familie en vrienden net voor mijn afscheid om verschillende dingen mee te brengen. De tijden zijn veranderd: jaren geleden stond een dergelijke boodschappenlijst vol schoenzolen en speciale kleermaten, nu waren de bestellingen heel wat andres. De buurman van het derde verdieping wilde de laatste versie van het Avast antivirus en de download van een boekhoudcursus voor kleine ondernemingen. Twee neefjes noteerden de gegevens van een videogame – met alle updates. De echtgenoot van een nicht wilde de pdf’s van een tijdschrift voor industriele ontwerpers, en bijna iedereen was het erover eens dat een offline kopie van de website Revolico fantastisch zou zijn.

Ik vond deze boodschappenlijst betekenisvol. Zeep en deo – niet beschikbaar in de winkels deze dagen – stonden op eenzelfde lijstje met drivers voor de laptop van een kennis die zijn installatiediscs was verloren. De snoepjesverkoper van op de hoek vroeg naar een digitale dessertencyclopedie en een vriend die autorijlessen volgt wilde een simulator voor zijn PC. Een collega-fotografe vroeg ik of enkele apps voor android kon downloaden, zodat ze beelden kan retoucheren en een familielid die Engels leert wilde kost wat kost alle hoofdstukken van een Podcast om te kunnen oefenen.

De twee nachten die ik in Granada heb doorgebracht heb ik maar enkele uren geslapen, want de lijst met bestanden die ik van het internet moest downloaden was bijzonder lang.
De internetverbinding was snel en ik heb ervan geprofiteerd om een vijftigtal TED Talks te downloaden, een goede manier om die frisse bries van ondernemers en creatievelingen over het eiland te doen waaien. Om ze makkelijker terug te vinden in de mappen met bestellingen, gaf ik sommige bestanden een andere naam. In minder dan 48 uur na mijn terugreis naar Havana waren alle bestellingen geleverd, van een pilates videocursus voor de eigenaar van een gym in de buurt tot een digitale fotogalerij voor een universiteitsprofessor die dringend op zoek naar was van afbeeldingen van Egyptische kunst. Iedereen was tevreden.

Enkele weken later kreeg ik de laatste update van het pakket. Tot mijn verbazing waren de TED Talks die er in zaten, precies dezelfde bestanden als degene die ik had gedownload en een nieuwe naam had gegeven. Zo kon ik constateren dat dit alternieve film-, programma- en bestandsaanbod dat op een of andere manier door ieder van ons gedeeld en gevoed wordt.

Arme Commandant, hij weet best dat het pakket er een is van “allen voor één, edelachtbare”, zoals we het geleerd hebben van Lope de Vega.

Geef een reactie

